Verwerkingsopdracht Spijt

Schrijf een reflectieverslag waarin je twee pest gebeurtenissen, die afspelen in het verhaal benoemt en reflecteert waarom je die twee gebeurtenissen hebt gekozen en hoe je je voelt toen je het las. Je moet ook reflecteren hoe je jezelf ziet: een pester of een anti-pester en wat jij zou doen als je iemand ziet die gepest wordt.  

 

Mogelijke uitwerking:

 

 

Gebeurtenissen van pesten: 

1. Ze doen alsof Jochem varkenspest (ziekte) heeft. Ze pesten hem en zeggen dat hij dood zal gaan ,omdat hij in de terminale fase zit.

2. Jochem heeft door het drinken van likeur overgegeven en ze pakken hem en rollen hem in zijn eigen braaksel. 

 

Reflectie:

Toen ik deze twee gebeurtenissen las, voelde ik een soort haat in mijn opkomen. Het is afschuwelijk wat Sanne, Remco en Justin met Jochem deden. Het was niet leuk en niemand moet als varken genoemd worden. Zelfs een ouder mag niet haar/zijn eigen kind voor allerlei soorten namen noemen. Ook toen ze zeiden dat hij dood zal gaan is het alsof ze een zaad in Jochem's ideeën hebben geplant, Als je continu hoort dat je dood gaat of dat het beter is om dood te gaan, ga je op een gegeven moment werkelijk denken dat dat het beste oplossing is. Ook de manier waarop ze alcohol in Jochem's keel gooide en hij overgaf en daarna hem in zijn eigen braaksel smeerde was het toppunt van lafheid. Sanne, Remco en Justin. zijn pesters die eigenlijk hulp nodig hebben. Momenteel zijn er nog veel van dit soort pestgedrag in de samenleving en op school. Zelfs leerkrachten worden gepest of pesten de leerlingen. Net als in het boek doet de leerkracht niets. Dat gebeurt werkelijk ook heel vaak. Leerkrachten doen alsof ze niets weten en laat het pesten gewoon door gaan. Het kind krijgt een grote afkeer tegen school, leerkracht en zijn/haar zelfvertrouwen gaat zo omlaag. Zulke kinderen zijn vaak geneigd om tot drugs te gaan of net als Jochem, zich zelf te vermoorden.

 

Ik ben een anti-pester en wil duidelijk de gedupeerde mijn hulp bieden. Ik Zal een ouder laten weten of de schoolhoofd. Of als er niets gedaan wordt tot het extreme gaan en in de krant plaatsen. Meer anti-pest programma's organiseren en leerlingen de kans geven om zich te uiten wanneer hen iets dwars zitten. Het reflecteren over eigen gedrag is al een manier om zo het pestgedrag onder jongeren te verminderen. 

 

Leerdoel:

De leerling kan reflecteren op pesten, eigen gedrag en eigen handelen.
De leerling kan een reflectie verslag schrijven
De leerling kan twee voorbeelden van pesten opschrijven.
De leerling kan pest gedrag herkennen.

 

Waarom is deze opdracht belangrijk?

 Om de leerlingen bewust te maken dat pesten niet goed is. (Bewustwording)

 

Beoordelingsmodel:

 

  • Noem 2 gebeurtenissen van pesten. 2pt per gebeurtenis. totaal: 4pt.                    
  • reflectieverslag schrijven. 2 pt. 
  • reflecteren op eigen handelen en eigen gedrag. 2pt per beschrijving. totaal: 4 pt.             
  • Aantalpunten /10 x9 +1=Cijfer

 

Mijn ervaring:

 

Ik zal vaker dit boek gebruiken als onderdeel van mentorschap en literatuur. Er moet meer aandacht besteden worden aan pest gedrag onder leerlingen en docenten. Dit is een leuke opdracht maar zeker wel moeilijk onder de leerlingen omdat zij het nog moeilijk vinden om te reflecteren en zeker als het om eigen handelen gaat. 

Deze opdracht zal ik zeker gebruiken in de CB-1 en CB-2 groep. 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Bronne
7 jaar geleden

Ik wil graag een reflectie schrijven over braaksle

Maak jouw eigen website met JouwWeb