Verwerkingsopdracht Kinderjaren
- Schrijf een zakelijke brief naar de auteur van Kinderjaren. Hierin overtuig je de auteur van jouw standpunt waarom je vindt dat het boek ook geschikt is voor adolescenten en daarom een crossover literatuur is.
- Gebruik in je brief de volgende elementen:
▪ Taalgebruik ▪ Hoofdfiguur ▪ Gebeurtenissen ▪ Reflectie - Richt je brief naar: De heer Jona Oberski
Laan van Meerdervoort # 10
2517 AJ, Den Haag.
- Je brief bevat minimaal 250 woorden.
Mogelijke uitwerking:
Jarissa F. Dubero
Noord Cura Cabay# 67
San Nicolas,
Aruba.
De heer Jona Oberski
Multatutilaan # 37
7301 KH, Den Haag
Nederland
San Nicolas, 13 Juli, 2016
Betreft: Kinderjaren
Geachte heer Oberski,
Hierbij verzoek ik u,uw aandacht te schenken voor het volgende.
Ik heb begrepen dat Kinderjaren een volwassen literatuur is maar ik wil u overtuigen dat het boek ook geschikt is voor adolescenten en daardoor dus kan betitelen als een crossover.
Hieronder mijn standpunten waarom het voor mij een crossover literatuur is.
Het taalgebruik.
Het taalgebruik is eenvoudig,simpel en niet moeilijk geschreven en daarom gemakkelijk leesbaar. De zinnen zijn kort en daarom duidelijk te begrijpen. De hoofdstukken zijn ook kort niet te lang en daarom snel te lezen naar het volgende onderdeel en gebeurtenis in het verhaal.
Hoofdfiguur.
De hoofdfiguur was een jongetje van 5 die door de jaren heen in een joodse kamp zijn kinderjaren doorbrengt tot hij ongeveer 7.5 jaar oud was. De hoofdfiguur is in de vorm van ik-personage geschreven. Adolecenten zijn tieners van tussen de 15-17/18 jaar en zullen zich daardoor dicht bij de ik-figuur voelen en kunnen zich dan ook snel inbeelden in de ik-figuur.
Gebeurtenissen.
In het boek beschrijft u enkele gebeurtenissen op dat niet alleen bij volwassenen aanspreekt maar ook bij de adolescenten. Een van deze gebeurtenissen is op bladzijde 40 te lezen. De vader en moeder hebben sexuele relatie en “ik” mocht niet erbij zijn. Een ander gebeurtenis is te lezen op bladzijde 64-65. De ik figuur mag meedoen met de grotere kinderen en moest nog een proef doen daarom ging hij in het ketelhuis waar dode lichamen waren.Toen de andere weg gingen bleef hij achter. Toen het tot hem doordrong, ging hij terug om naar buiten te gaan maar de deur was dicht en dus ging hij terug naar de dode lichamen op zoek naar zijn vader. Dit zou een adolescent zeer zeker aanspreken omdat dit juist een punt is dat adolescenten ook zouden doen.Niet om stoer te zijn maar omdat ze dan ook op zoek zouden gaan naar hun vader zonder na te denken dat het levensgevaarlijk kan zijn.
Reflectie/Conclusie.
Als ik terug kijk in het boek is het zeer simpel en snel leesbaar.Het verhaal maak je,vanaf het begin, heel nieuwsgierig ,je wilt meer weten wat er gaat gebeuren en hoe het gaat eindigen. Het deed mij zeer verdrietig en kreeg tranen in mijn ogen.
Dit is weer ook een ander punt waarom het een crossover literatuur is omdat het verhaal realistisch is, en problemen worden uitgewerkt in het verhaal, namelijk de tijden in de tweede wereldoorlog. De joden kamp en oorlog is echt gebeurt. De meeste joodse kinderen hebben inderdaad hun kinderjaren zo kunnen hebben doorgebracht, als ze het overleeft hebben. Wat mij ook heeft aangeraakt is dat moeder gestorven is, net op een moment dat ze toch door moest vechten en niet moest opgeven omdat de oorlog voorbij was. Geweldig boek en echt een bekroning waard.
Ik hoop dat ik u heb kunnen overtuigen met mijn standpunten waarom ik vind dat dit een crossover literatuur is. Ik zie uw beslissing met belangstelling tegemoet. Bedankt voor uw tijd en aandacht,
Hoogachtend,
Jarissa Dubero.
Leerdoel:
De leerling kan een zakelijke brief schrijven.
De leerling kan de elementen beargumenteren.
De leerling kan het verschil tussen adolescenten en volwassen literatuur (crossover)
Waarom is deze opdracht belangrijk?
Door deze opdracht kunnen de leerlingen zich voorbereiden op het mondelinge s.o. en op het schriftelijk examen.
Beoordelingsmodel:
- ▪ Taalgebruik ▪ Hoofdfiguur ▪ Gebeurtenissen ▪ Reflectie (20pt : 5pt. voor elk element)
- Zakelijke brief bevat inleiding, kern,conclusie 5 punten.
- Kern bevat minimaal 250 woorden 2pt.
- Conventies zakelijke brief 5pt.
- Aantalpunten /32 x9 +1=Cijfer
Mijn ervaring
De opdracht is iets moeilijker om te doen omdat het een zakelijk brief is en moet goed nadenken wat je wilt zeggen. Aan deze opdracht heb ik een anderhalve week moeten werken. Deze opdracht is geschikt voor examenklassers van de Ciclo Avansa en voor leerlingen uit havo 4 en 5 en Vwo 4-5 en 6.
Reactie plaatsen
Reacties
Super.... een goeie opdracht om met de leerlingen te doen?