Verwerkingsopdracht: Het Diner

 

Het verhaal wekt veel spanning op. Ga opzoek naar minstens 7 gebeurtenissen die bij jou spanning heeft opgewekt. 

  

Mogelijke uitwerking:

 

De spanning/ spanning wekken:

1. “In het café, waar hij en Claire even wat zijn gaan drinken voor het diner, vroeg ze aan hem als hij iets gemerkt heeft aan Michel. Daar moest Paul terugdenken aan het filmpje die hij die middag, vlak voor ze weg gingen, op het mobieltje van Michel heeft gezien”

------> Wat heeft hij gezien en er is blijkbaar iets ergs gebeurd, maar wat?

2. “Paul is naar het toilet gegaan. Wanneer Paul terugkomt aan tafel, ziet hij dat de vrouwen zijn weggegaan. Serge zegt voor de eerste keer dat ze over hun kinderen moeten praten”

----->Wat moeten ze praten?

3. “Wanneer hij de voicemail op het mobieltje afluistert, hoort hij dat er die avond iets zal gebeuren waarvan Claire wel op de hoogte is en hijzelf niet. Blijkbaar heeft Claire ook alles vanaf het begin geweten”

----->Wat weet Claire? En wat gaat er die avond gebeuren?

4. “Tijdens het nagerecht heeft Claire tijdens het diner enkele keren gebeld met Michel, zodat hij een alibi voor die avond heeft. Ze vraagt Babette nadrukkelijk naar de tijd, waarop ze belt. Maar Michel is helemaal niet thuis: hij moet die avond immers een “karweitje” opknappen”

------->Wat voor een karweitje moet hij opknappen?

5. “Serge en Babette gaan alvast naar het café waar de persconferentie zal worden gehouden, want Serge moet nog een en ander regelen. Claire zegt aan Paul, dat hij Serge moet tegen houden, door hem in zijn gezicht te slaan of zijn arm te breken. Hij wil dat niet, dus besluit Claire dat zij het zelf gaat doen. Wanneer zij weggaat, wacht Paul nog even. Niet lang daarna ziet hij politieauto’s en ambulances rijden naar het café. Wanneer hij dichterbij komt, ziet hij dat Serge gewond geraakt is in zijn gezicht, dat Babette bij hem in de ambulance stapt en dat Claire wordt afgevoerd door de politie. Ze heeft een gebroken wijnglas in zijn gezicht geduwd”

----->Dit wekt spanning op en hier zie je ook al direct hoe gek Claire is. Paul heeft “agressief gedrag” en wat heeft zij dan?

6. “Beau was sinds die avond spoorloos verdwenen”

-------> Wat is er met Beau gebeurd? Is dit het “karweitje” dat Michel moest opknappen?

7. “Paul was erachter gekomen dat Claire voor de geboorte van Michel toch een vruchtwaterpunctie had gedaan. Ze had de uitslag nooit tegen hem verteld. Op het formulier van het onderzoek had hij nog andere dingen gelezen”

------>is hij wel de vader van Michel?

 

 

Leerdoel:

Deze opdracht is bedoeld voor de leerlingen van CA-2 ter voorbereiding op hun mondeling. Deze opdracht kan ook gegeven worden aan CA-1. dus een derde mavo klas. Ik vind het niveau van dit boek meer passend bij deze leerlingen.

 

 

Waarom is deze opdracht belangrijk?

Deze opdracht is belangrijk omdat de leerlingen spanningsmomenten kunnen herkennen. Door de spanningsmomenten te benoemen leren de leerlingen om op eigen leesgedrag te letten. 

 

 

Beoordelingsmodel:

Voor elk gegeven spanningsmoment: 2 punten. Er is minstens 7 spanningsmomenten gevraagd, dus de aantal behaalde punten is in totaal 14. 

De beoordeling wordt als volgt: aantal behaalde punten/ 14 x 9+1

 

 

Mijn ervaring

Ik vond dit een leuke opdracht om te doen. Ik zal het zeker ook gebruiken tijdens een van de literatuur lessen. Ik vind het een goede opdracht waarbij de leerlingen kunnen reflecteren op eigen leesgedrag.  

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb